•  
  •  
 

عنوان المقال عربي

أثر الذكاء الاصطناعي كمتغير وسيط بين استراتيجية الحكومة الرقمية وتطوير الكفاءات "دراسة تطبيقية بأكاديمية الشارقة للعلوم الشرطية"

Abstract

The study aimed to determine the impact of the digital government strategy on competencies development, through artificial intelligence as an intervening variable, and to achieve the objectives, the study relied on the quantitative approach and the questionnaire was used as the main tool for collecting data. The study community represented officers, non-commissioned officers and individuals at the Sharjah Academy for Police Sciences, and the study sample amounted to 30 affiliates, i.e. the total number of employees in the Competency Development Department at the Academy. The study reached a set of results, the most prominent of which are:

- The existence of a strong and direct effect with statistical significance for the digital government strategy in its dimensions (flexibility and adaptability) in developing competencies (training) at Sharjah Police Sciences Academy.

- The existence of a strong and direct effect with statistical significance for artificial intelligence in its dimensions (technologies - software) as an intervening variable in developing competencies (training) at the Sharjah Academy for Police Sciences. It resulted in The study has a number of recommendations, the most prominent of which are: - The necessity of aligning the practices of the Competency Development Department with the digital government strategy in terms of flexibility, adaptation and proactivity according to digital technological changes using artificial intelligence technologies and software, which increases the impact on excellence in training performance in the Competency Development Department at Sharjah Police Sciences Academy.

الملخص العربي

هدفت الدراسة إلى تحديد أثر استراتيجية الحكومة الرقمية في تطوير الكفاءات، من خلال الذكاء الاصطناعي كمتغير وسيط، ولتحقيق الأهداف اعتمدت الدراسة على المنهج الكمي واستُخدمت الاستبانة كأداة رئيسة لجمع البيانات، وتمثّل مجتمع الدراسة من الضباط وصف الضباط والأفراد بأكاديمية الشارقة للعلوم الشرطية، وبلغت عينة الدراسة 30 منتسبا أي إجمالي العاملين بادارة تطوير الكفاءات بالأكاديمية ولقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أبرزها:

-وجود أثر قوي وطردي ذي دلالة إحصائية لاستراتيجية الحكومة الرقمية بأبعادها (المرونة والقابلية للتكيف) في تطوير الكفاءات (التدريب) بأكاديمية الشارقة للعلوم الشرطية.

-ووجود أثر قوي وطردي ذي دلالة إحصائية للذكاء الاصطناعي بأبعاده (التقنيات -البرمجيات) كمتغير وسيط في تطوير الكفاءات (التدريب) بأكاديمية الشارقة للعلوم الشرطية. وقد أفرزت الدراسة عدد من التوصيات لعل أبرزها:

- ضرورة مواءمة ممارسات إدارة تطوير الكفاءات مع استراتيجية الحكومة الرقمية في المرونة والتكيف والاستباقية وفقا للتغيرات التكنولوجية الرقمية باستخدام تقنيات وبرمجيات الذكاء الاصطناعي مما يزيد من التأثير على التميز في أداء التدريب بإدارة تطوير الكفاءات بأكاديمية الشارقة للعلوم الشرطية.

Share

COinS